Jaroslav Hašek
nejznámější satirik a humorist, prozaik, žurnalista
píše většinou humorné a satirické povídky, které vycházely v časopisech a novinách, nebo ve sbírkách povídek
Parodií byla jeho prvotina, sbírka básní Májové výkřiky
Můj obchod se psy a jiné humoresky – kritika přežitků rakouské byrokracie, soudobého
politického života
Dějiny strany mírného pokroku v mezích zákona – zesměšňuje politiku, předvolební boj
Osudy dobrého vojáka Švejka za světové války – příběhy začaly vycházet jako lidová četba
v sešitech na pokračování. Do děje zapojuje i konkrétní události z války.
Dalo by se polemizovat o tom, zda byl Švejk jen prostomyslný dobrák nebo moudrý
blázen. Švejk je poslušný, snaží se vykonat vše, co mu moc nařídí.
Komičnost Švejka spočívá v jeho jazyce, řeči a nespočitatelných. Dílo kritizuje válku, ale
je psáno humorným tónem, což je přijatelnější pro čtenáře.
Švejka se snažil dopsat Karel Vaněk, ale nedá se to srovnávat.
Karel Poláček
zobrazuje satirický obraz českého maloměšťáka v období kolem 1. světové válkyv díle vychází ze zkušeností novináře
Muži v ofsajdu – psáno z pozice fotbalového fanouška humorné vylíčení klubového prostředí
a psychologie sportovních diváků
Dům na předměstí – o člověku, který se díky své cílevědomosti stal, i když vyšel z chudých
poměrů, ředitelem továrny. K této závratné kariéře si dopomáhal i nečestným
způsobem – přižení se do bohaté rodiny ( sňatek z rozumu). Trpí představou, že jeho
dcera trpí za jeho hříchy
Okresní město, Hrdinové táhnou do boje, Podzemní město, Vyprodáno
Bylo nás pět – střet konvenčního světa dospělých s dětskou napodobivostí a hravostí
Karel Čapek
Ze života hmyzu – drama, ve kterém zesměšňují vlastnosti lidí prostřednictvím hmyzu
- skládá se ze čtyř částí
Motýli: kritizují přelétavost motýlů
Hovnivál: poukazuje na bezohlednou honbu za majetkem
Mravenci: kritika válečných vztahů
Jepice: zamýšlí se nad nutností zániku
Lehký humor v Povídkách z jedné a druhé kapsy – jsou to v podstatě detektivní příběhy
s jednoduchými zápletkami. Čapkovi jde o poznání pravdy, o hledání skutečné
spravedlnosti
Osvobozené divadlo
vzniklo v roce 1925 jako experimentální scéna skupiny Devětsil, s diváky se snaží navázat téměř dialogv r. 1927 byli do divadla pozváni dva študáci – dvojice Voskovec a Werich
Vest Pocket revue – parodie na tradiční postup
Kat a blázen – divadelní hra, král, který byl mírný je naštvaný, že si lidé dělají co chtějí. Pořídil si kata na trestání a blázna. Postupně se stal obojím.
Caesar – proti fašismu, o nedostatcích demokracie
Rub a líc – hlavní hrdinové byli kriminální živly, dostali se na šikmou plochu
Žádné komentáře:
Okomentovat